Tuesday, June 29, 2010

hero disebalik seorang hero..

salam semua...
penat melayan keboringan tika dan saat hari2 terakhir berpraktikal...
membuatkan aku terus tanpa jemu berfikir..
mencari inisiatif megurangkan kadar tidur aku ketika bekerja...hehehe..
dan seakan2 mendapat sebuah ilham...
aku bfikir utk mnulis satu lagi artikel...
semuanya tentang NOSTALGIA...
tentang superhero dan superheroin dalam hidup aku..

korang biase tengok drama2 kat tv kan..??
aku tak biase..hahaha
drama melayu..sinetron indon ke..filipina..amerika latin..tak pun hindustan..
kalau korang tngok hero atau heroin dia..
banyak sangat la konflik2 yang berlaku..
kisah suka duka mengikut episod yang berlambak2 setiap hari..
sebelum mereka mncapai kjayaan hidup..
membuatkan aku mlas nak tengok drama2 ni..
sebab dah boleh agak dah citer die camne..
mula2 start citer plot menyampah giler nak tgok..
sedih la..gaduh la..
pastu ending msti nak best..hahaha

tapi sama ada kita perasan atau tak..
sebenarnye kejayaan sesuatu watak utama itu banyak dibantu oleh watak2 lain..
tanpa watak2 yang berada di sekeliling mereka..siapalah watak utama tersebut..
mereka tu lah sebenarnye hero yang aku maksudkan..
hero disebalik hero utama..
menghasilkan pengaruh yang besar terhadap watak utama..
impak yang diberikan mendatangkan hasil yang positif pada mereka..


Aku cube kaitkan watak2 dalam drama ngan watak kehidupan kita dalam dunia skng..
saling tak tumpah antara satu sama lain..
sejak kita lahir smpai skng..
cbe korang kire..
brape banyak watak2 yang pernah mnjadi hero dalam hidup korang..??
mereka yang dulu pernah mewarnai perwatakan diri korang sekarang...
tak kisah la watak tu jahat ke baik ke..
mereka tu sumenye membantu dalam membentuk keperibadian diri korang secare tak langsung..
tanpa korang sedar la kan..??

kesempatan yang ada ni..
aku nak crita kat korang la..
watak2 yang banyak peranan membantu membentuk lakonan "aku"..
mase untuk aku berikan penghargaan pada mereka..
walaupun bukan dalm bentuk awardla..hehe..

sepanjang perjalanan watak aku dalam muka bumi ni...
daripada sehelai kertas putih..bersih dan jernih..
dan kini banyak warna yang terhasil membentuk sebuah lakaran keperibadian..
yang membentuk siapa itu.."aku"..
dan warna itu adalah mereka pernah menjadi hero dalam diri aku...

jom..aku ceritakan pada korang..
setiap sorang....
antara mereka yang menjadi watak penting dalam hidup aku suatu ketika dulu..
hingga sekarang..
dan yang pastinya...
setiap watak pasti akan ada babak atau peristiwa..
yang memberikan impak pada watak "aku"..
yang akan aku ingat sampai bile2...

yang pastinya..
sepanjang "lakonan" kita atas di pentas bumi Yang Maha Esa ni..
juri yang menilai lakonan kita adalah para malaikat di sebelah kiri dan kanan....
sebelum ditentukan hala tuju kejayaan oleh Dia Yang Maha Satu....

_____________________________________________________________________



...---->>> ayah dan umi..

tanpa didikan yang betul dari mereka..
watak nakal zaman kanak2 takkan berubah sampai skrang..
bagi aku hero paling utama dalam cerita aku adalah mereka...
...~ pengorbanan umi menjadikan dia sebagai wanita cekal dan tabah..
.....memegang watak the strongest women bg aku..hehe~
...~ ketegasan seorang ayah menyebabkan aku lebih disiplin ketika membesar..
.....kesakitan yang dia bagi pada aku dulu adalah sebagai tanda sayang..
.....walau tak pernah tunjuk..tpi aku tau hasilnya skrg..huhu~

____________________________________________________________________

...--->> saudara sedarah...(akak, pojie, pamie ngan paan..)

setiap sorang ada crita masing2 bagi aku...
yang degil..yang kepala angin..yang kuat jiwang..yang paling manja..
semua memeningkan kepala...huh!
dan aku pula memegang watak "Angah" bagi mereka..
anak kedua dan dalam adik beradik...
adanya mereka..lebih membentuk aku menjadi seorang abang kpd adik2 yang lain..
yang tegas..disiplin..dan penuh harapan..=P
sebab aku bakal menjaga mereka satu hari nanti..
menghalakan arah tuju kejayaan pada mereka..
keakraban kami menempuh perjalanan hidup yang getir bersama pada suatu ketika..
kini membuatkan aku berasa bangge dengan mereka..

___________________________________________________________________________

...--->> guru..

terlalu banyak insan yg perlu dirungkaikan..
tak cukup column ni nanti..hehe
tapi hanya ucapan terima kasih yang mampu aku berikan pada mereka..
setinggi penghargaan yang tak tehingga...
dari aku zaman tadika...
sehingga aku bakal menerima segelung ijazah..
hasil daripada air liur mereka..
mendidik pelajar yang dulu malas ni..
dan tak ada cita2 tinggi nk bjaya..
yang hanya minat untuk menjadi pemain bola..
hari2 main bola..=P
smpai aku berdiri atas kejayaan aku sendiri..

mereka ini tidak pernah putus asa dengan aku..
walaupun ada antara mereka yang dulu hampir2 putus asa...huhu.
segala pengorbanan akan terus tersemat..
budi yag baik dkenang jua..cehh!!=P

____________________________________________________________

...--->> warden asrama..

ketegasan dan layanan yang mereka beri..
banyak mendatangkan pengaruh yang besar pada seorang budak pelajar nakal ketika itu..
gelaran budak setan..masih tak lekang dari ingatan..
punye la anti kat budak tu..
sebab budak tu tak reti bahasa..
tak makan ngan nasihat..
kaunseling? hm..langsung tak jalan..
last2 hukuman berat je bagi...
padan muke!!..huhu

maki hamun..hina..cacian..
sume dah keluar abis dari mulut mereka..
semua jadi satu kebiasaan..jd lali ngan smua tu..
jadi perkara biasa..

buang asrama??
bnyak kali dah..
kad disiplin tu penuh ngan macam kesalahan..
naik turun pejabat skolah..
jumpe GPK HEM..pengetua..
cam dah jadik satu jadual mingguan..haha.

semua yang mereka perlakukan pada budak tu..
walaupun banyak yang kasar..dan ada kalanya tak dapat budak tu terima..
dari segi percakapn dan perlakuan..
tp bgi budak tu..
smua tu kini dianggap positif..
mnjadikn budk tu sedar kenakalan dalam diri mereka..
adalah ksilapan dia sndri..

tpi korang jgn salah anggap..
diowg memg warden yang baik..disiplin dan penuh tnggungjawb..
sampai skng watak mereka adalah antara yang terbaik bg aku...
ckgu yusuf ngan cikgu hafiz..wlaupun kenangan kita telah berlalu..
anda adalah hero bagi aku...hehe

_____________________________________________________________________


...--->> the big brother...


...~watak "wakli" banyak dibantu oleh saudara2 yang rapat satu ketika dahulu dan sehingga kini..
mereka ibarat rakan seperjuangan yang berkorban demi aku dalam pertempuran..
...terlalu banyak jasa mereka pada aku..dan aku akan kenang sampai bile2..

..~ 6 jahanam the geng...~
...anap, eppy, dino, jebon, kambing...ngan aku.

-->> anap seorang kaki kelepet barang orang..
kuat putar belit ayat..sangat brgune bila disoal siasat..hahaha
banyak idea kenakalan dan kejahatan..
berselindung disebalik nama besar bapak die..
percaya atau tak.. kejahatan die ni sampai hantu pun benci..hahaha..

-->> eppy seorang yg hati kering..
wat bende sume suka ati tnpa pkir bnyak..
kerap ilang ditengah malam...
bnyak bnde ktorang kantoi sebab die ni la..
gelojoh..!!hahaha...

-->> dino..kaki enjoy..
heppy go lucky guy..
pantang ade projek..die kaki join aje..
budak nakal..tpi fmily die baik2..
mak die cam mak angkat aku..
umah die pernah jdik tmpat port ktorang yg kene buang asrama dulu..hahaha.

-->> jebon..dalam ktorang dia ni yang paling jiwang..
yang paling klakar..smua title tu die yang pegang..
lawak2 bangang die smpai skng aku masih ingat..
sering dilanda mslah dalm diri..ngan fmily..
pernah lari msuk hutan sebab tak sanggup kene bantai ngan ayah die..hahaha.

-->> kambing..follower tetap..
ikut aje kat mne ktorang pegi..ape ktorang buat..
die la stok rokok ktorang..time ktorg takde duit nak beli dulu..
die aje yg kene pau...hahaha.
kadang2 kepala angin datang..ntah ape2 die buat..
masalah dalaman banyak sangat..~




...kami dah bersama2 sejak tinggal kat asrama dulu..
...dari zaman junior hingga mnjadi super senior..
...kami adalah saudara rapat yang sama2 bermasalah dan mendatangkan masalah..
...tp aku berbangge ade kawan macm mereka..bukan keranan kejahatan yg dibuat..
...tp sikap sanggup mlindungi antara satu sama lain..
...susah senang tanggung sama2..kene pukul ngan warden pun same2..
...kene buang asrama pon sama2..hahaha..

...saat2 paling indah ktorg bile dikuarantin dan dipulaukan dari budak2 lain..
...knon2 warden takut bawak pengaruh tak baik kat budak2 lain..
...ktorang duduk dalam dorm yang paling luas dan hnye ade 10 katil je dalam tu..
...ktorg saje yg duduk situ..dalam bilik yang diberi nama "bilik kuarantin"..
...banyak kisah suka duka ktorang dulu..
...ktorg hdup dalam dunia ktorg..hdup dalam dunia dikuarantin dari msyarakat luar..huhu

__________________________________________________________________________

..~ si ejud..(boyot)



...ada citer best tentng dia yang aku nk kongsi..
...aku kenal die pon start form 4..die pndah skolah aku pon sebb die bekas buangan skolah..
kes pukul budak..bsubahat..
...ngatkan gangster sangat budak ni..rupenye dia ni budak baik upenye..bdk surau..haha
...tpi aku rse ade baik kdatangan dia kt skolah tu..
...sdkit sbnyak datg bawak sinar pd aku ngan budak2 lain..
...ketika kenakalan aku pada tahap maksimum..
...die ni la yg bnyak selamatkn aku..cba tarik2 aku ngan member2 utk brubah..
...wlaupun dia tak terkecuali untuk dibuli dan diperkotak katikkan oleh ktorang gak..hahaha
...banyak sangat kejahatan yang aku dah wat pd die ni..
...sampai skng aku masih tak percaya aku yang aku wat sume tu..
...xleh dterima akal..!!!huhuhu..
>> tumbuk lengan die yang besar sampai lebam..
>> koyakkan laporan kimia yang dia baru siapkan..
>> colour kan beg die ngan seni2 lukisan tangan aku yang sangat cantik..
>> "lembu" kan die beramai2..sperti acara korban lembu2 hari raya..
>> menjadikkan badannya tempat lepaskan kebosanan dan bahan sampel ujikaji makmal aku..
...banyak lagi la..sampai skng aku takkan lupe pe yang aku dah wat kat die ni..
...tp die ni bgus la..walau camne aku wat kat die..
...dia bnyak sedarkan aku..mnjadi pembimbing rakan sebaye..=P
...dri terus lalai ngan dunia aku sndiri wktu tu..huhuhu..

_________________________________________________________________________

hmm....snanye ramai lagi hero2 yang aku nak ceritakan..
tp penat lak nak mnulis bnyak2 dalam ni..
nanti la bile ade mase aku critakan...hehehe

tp rse cam tak syok lak klo tulis crita pasl hero2 je..
xkan dalam hidup aku xpenah ade heroin kan??
ade ker criter diowg???hehehehe...teeeeeeeettt!!
yang tu nanti2 la..biar aku pikir2 kan dulu...
aku nak rehat...pejamkan mata n rehatkan minda...
kembali merenung sejarah nostalga aku sendiri...
chow sinchi...!!!
www.tips-fb.com

1 comment:

  1. uit,,heroin mane??hamboi3,,xingt kat ak ke??hehehe,,wekssss=P

    ReplyDelete